27 XI: Brazylijczyk w opolskiej filharmonii
em 09.11.2015
Miejsce: sala koncertowa
Bilety: 30 zł normalne, 25 zł ulgowe
Program:
Miejsce: sala koncertowa
Bilety: 30 zł normalny i 25 zł ulgowy
José Maria Florêncio
Edukację muzyczną José Maria Florêncio rozpoczął w swoim rodzinnym mieście Fortaleza a kontynuował na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte w klasie dyrygentury prof. Davida Machado. Doskonalił swe umiejętności w ramach wielu kursów mistrzowskich w Brazylii, a następnie w Juilliard School of Music w Nowym Jorku (Vincent la Selva), Musikhochschule w Wiedniu (C. Kalmar), a także w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (H. Czyż, dyplom z wyróżnieniem).
Niemal natychmiast po przyjeździe do Polski (1985) artysta rozpoczął aktywną działalność dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju, a następnie - w ramach tournée - w centrach muzycznych Europy, obu Ameryk i Azji. Jego występy spotykały się zawsze z wielkim uznaniem zarówno ze strony publiczności, jak i krytyki, która w wielu krajach nie wahała się go nazwać „jednym z najlepszych dyrygentów swego pokolenia”.
W swojej dotychczasowej karierze sprawował funkcję Pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, Pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie, Dyrektora Muzycznego Państwowej Opery we Wrocławiu, Dyrektora Muzycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu, Dyrektora Muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Poznańskiej, Maestro Titular Orquestra Sinfônica do Theatro Municipal de São Paulo, oraz szefa-dyrygenta Capelli Bydgostiensis (Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy).
O najwyższej jakości jego pracy zawodowej niech świadczą m.in. efekty kilkuletniej pracy z Operą Bałtycką - rejestracja i realizacja telewizyjna przez znany francuski kanał telewizyjny Mezzo dwóch przygotowanych pod jego batutą spektakli: Ariadne auf Naxos i The Rape of Lucretia (pierwsze takie wyróżnienie dla polskiej instytucji muzycznej), a następnie prezentacja tego teatru w programie telewizji BBC The Best European Operas, obok takich scen, jak m.in. Liceo w Barcelonie, Covent Garden w Londynie, teatry w Amsterdamie i Brukseli. Dyrygent został ponadto uhonorowany w tym czasie licznymi lokalnymi nagrodami za najlepsze spektakle.
Wśród licznych dokonań artystycznych José Marii Florêncio znajduje się wiele prawykonań oraz nagrań utworów współczesnych, w tym m.in. światowe premiery oper Elektra Mikisa Theodorakisa i Olga Jorge Antunesa, kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej, a także osobiście dedykowanych artyście utworów kompozytorów polskich, francuskich, izraelskich i brazylijskich. Płyta z muzyką kompozytorów francuskich (Henri Tomasi i Jacques Bondon) została wyróżniona pięcioma gwiazdkami Diapason d’Or. Wśród najnowszych zrealizowanych pod batutą artysty nagrań na szczególną uwagę zasługują: płyta z utworami Hectora Villi-Lobosa (ze słynną Academy of Saint Martin In the Fields, Orpheus Music) oraz nowe nagranie III Symfonii Noskowskiego (z NOSPR w Katowicach); w najbliższych planach jest nagranie muzyki polskiej na orkiestrę kameralną (z Capellą Bydgostiensis).
José Maria Florêncio jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, m.in. w ostatnim czasie otrzymał nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Spośród ważnych wydarzeń ostatnich lat w życiu artystycznym dyrygenta należy z pewnością wymienić pobyt w Konserwatorium Moskiewskim, gdzie jako pierwszy dyrygent zaproszony z Polski (również jako pierwszy Brazylijczyk) w 160-letniej historii tej instytucji poprowadził dyrygenckie kursy mistrzowskie oraz uroczysty koncert; znalazł się tym samym na krótkiej liście wybitnych osobistości, obok Sir Georga Soltiego czy Mścisława Rostropowicza.
José Maria Florêncio prowadził koncerty w Japonii, Rosji, Ukrainie. Polsce, Finlandii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, Portugalii, Czechach, Słowacji, Włoszech, Egipcie, Izraelu, Brazylii, Urugwaju, Argentynie, Bułgarii, Szwajcarii, gdzie poprowadził wieloma z najważniejszych zespołów świata.
Odrębną, ale niezwykle ważną ścieżką działań artysty jest jego zaangażowanie w szeroko pojętą promocję, zarówno muzyki, jak i działań kulturalnych, co znajduje wyraz m.in. w promowaniu młodych polskich artystów, a także muzyki polskiej (w tym współczesnej) za granicą, a także w inspirowaniu sponsorów do angażowania się w prestiżowe imprezy muzyczne (m.in. ufundowana podczas dwóch kolejnych edycji nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu), wspieraniu różnych inicjatyw międzynarodowych, w organizowaniu festiwali filmowych i teatralnych, licznych spotkań z młodzieżą. José Maria Florêncio pełni funkcję Konsula Honorowego Republiki Federalnej Brazylii w Polsce.
Celina Kotz
Celina Kotz jest absolwentką Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. M. Karłowicza. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6 lat pod kierunkiem mgr Anny Bartusch w Szczecinku. Od 2004 jej pedagogiem była mgr Karina Gidaszewska, natomiast od października 2013 kontynuuje edukację u profesora Bartosza Bryły i asystenta Michała Bryły na Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, na którą to uczelnie została przyjęta na pierwszej lokacie. W chwili obecnej realizuje także program stypendialny „Erasmus” na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu w klasie profesora Stefana Kamilarova.
Koncertowała wielokrotnie z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych i kameralnych m.in. Kunitachi Symphoniker, Euro Symphony SFK Orkiestra, Hofer Philharmoniker, Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestry Filharmonii Sudeckiej czy Szkolnej Orkiestry Symfonicznej i Kameralnej. Wielokrotnie nagrywała dla radia i telewizji miedzy innymi w Studio Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jej talent podziwiany był w Kanematsu Hall w Tokio, w Utsunomiya Concert Hall, Haus Marteau w Lichtenbergu, w Schubersaal w wiedeńskim Konzerthaus, w Tiranie na zaproszenie Ambasady RP, w Wiedniu podczas koncertu dla polonii austryjackiej oraz w Gesellschaft fur Musiktheater, w Belwederze - na zaproszenie Pierwszej Damy RP śp. Marii Kaczyńskiej, podczas festiwalu Młode(j) Sztuki w Bełchatowie, na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie, a także w ramach programu Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci którego była wieloletnią stypendystką; w Zamku Królewskim i Łazienkach Królewskich w Warszawie. Wielokrotnie grywała także w Muzycznej Wadze Miejskiej i Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. Koncertowała także podczas różnych festiwali muzyki kameralnej np. Q’arto Mondi w Poznaniu.
Celina współtworzy Trio fortepianowe im. Wiłkomirskich nad którym patronat objęli Wanda i Józef Wiłkomirscy. Artystka jest także członkiem Hulencourt Soloist Chamber Orchestra stacjonującej w Brukseli. Swój warsztat doskonaliła podczas wielu Mistrzowskich Kursów prowadzonych przez największe sławy wiolinistyki takie jak Jadwiga Kaliszewska, Bartłomiej Nizioł, Natascha Prischepenko, Maxim Vengerov, Pavel Vernikov czy Zakhar Bron.
Jest ona stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministra Edukacji Narodowej, programu stypendialnego „Młoda Polska”, Prezydenta Miasta Poznań, stowarzyszenia Business and Professional Women's Club, a także fundacji Pro Bono Musicae.
Celina bierze udział w licznych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych i kameralnych, zdobywając czołowe lokaty, m.in.