TEATR: Konina zostaje
vr 08.06.2011
Przed podjęciem tej decyzji Zarząd Województwa zapoznał się ze szczegółową informacją na temat działalności Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu podczas dyrekcji Tomasza Koniny, zwłaszcza zaś z realizacją koncepcji programowej, jaką Tomasz Konina przedstawił podczas konkursu - dyrektor zapowiadał m.in. rozszerzenie oferty programowej i przyciągniecie nowej publiczności, wyjście z teatrem poza mury budynku, współpracę z innymi instytucjami kultury, prowadzenie edukacji teatralnej, nawiązanie artystycznej współpracy międzynarodowej, działania promocyjne. Wynikające z tych zapowiedzi nowe inicjatywy Tomasza Koniny w czasie, gdy szefował Teatrowi J. Kochanowskiego to m.in. prezentacje plenerowe przedstawień w czasie konfrontacji teatralnych, wprowadzenie cyklu "Kino w teatrze" wspólnie ze Stowarzyszeniem Opolskie Lamy, organizacja festiwalu INTER OPOLE w latach 2008 i 2009, udział aktorów teatru w akcji czytania bajek dzieciom w galerii handlowej Solaris, powołanie Rady Honorowych Patronów Teatru w której znaleźli się m.in. Agnieszka Holland, Wojciech Kilar, Stanisław Radwan, Mariusz Treliński i Olga Tokarczuk; zaproszenie Opolskiego Teatru Lalki i Aktora do udziału w konfrontacjach teatralnych, realizacja programu edukacyjnego "Pasaże teatralne", uruchomienie stałych zajęć teatralnych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych; nawiązanie współpracy z teatrami z Niemiec i Francji, zaproszenie do współpracy przez Teatr Narodowy w Kijowie, nawiązanie współpracy ze znaczącymi reżyserami teatralnymi młodego pokolenia, wydawanie w ramach akcji promocyjnej "Trybuny Teatralnej", prowadzenie szerokiej promocji w internecie (m.in. newsletter, Kochanowski TV, forum). Należy także podkreślić, że w okresie od roku 2006 do 2010 wzrosła także frekwencja w teatrze - w roku 2006 wynosiła 33 891 osób, zaś w 2010 - 40 262 osoby. Przez ten czas Teatr zachowywał płynność finansową. Teatr w tym czasie uzyskał także kilka znaczących dla całego środowiska teatralnego w kraju nagród - m.in. nagrody na Ogólnopolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Polska, nagroda główna I Koszalińskich Konfrontacji Młodych, nagroda na krakowskim festiwalu "Boska Komedia" czy nagroda Złotego Yoricka za najlepszą inscenizację szekspirowską w Polsce w 2010 r. Podczas dyrekcji Tomasza Koniny zrealizowano 24 premiery, które spotykały się z bardzo różnymi recenzjami - od bardzo pochlebnych po sceptyczne. Jednak na uwagę zasługuje fakt, że propozycje teatru odzwierciedlają aktualne trendy współczesnego teatru polskiego i europejskiego, kierowane są także do różnych środowisk, proponując zarówno spektakle nowoczesne i awangardowe, jak i przedstawienia tzw. środka i lekkie komedie. Wcześniej Zarząd Województwa korzystał już z takiego rozwiązania, kiedy kończyła się pierwsza umowa dyrektorowi Bartoszowi Zaczykiewiczowi. Wtedy także przedłużono powołanie dyrektora Bartosza Zaczykiewicza za zgodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Tomasz Konina - Dyrektor naczelny i artystyczny Reżyser. Absolwent warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (1996). Zadebiutował w Teatrze Ateneum w Warszawie, realizując tam "Wujaszka Wanię" Czechowa (1998). Wysoko oceniona przez publiczność i krytyków premiera "Wesela Figara" Mozarta w Operze Wrocławskiej (1998) była jego reżyserskim debiutem operowym. W latach 1992?1998 współpracował z Wydziałem Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (obecnie Akademii Teatralnej) w Warszawie, będąc asystentem Mai Komorowskiej i Zofii Kucówny, a od 1995 roku - Anny Seniuk. Kolejne realizacje Tomasza Koniny to: "Tankred" Rossiniego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie w styczniu 2000 roku, "Testament psa" Suassuny w Teatrze im. Norwida w Jeleniej Górze w lutym 2001 roku (reżyseria i scenografia), ?Mefistofeles? Boita w Operze Nova w Bydgoszczy w kwietniu 2001 roku (reżyseria i scenografia), "Fidelio" Beethovena w Teatrze Wielkim w Poznaniu (reżyseria i scenografia) i "Peleas i Melizanda" Debussy'ego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Oba przedstawienia miały premiery w kwietniu 2002 roku. Inscenizacja "Peleasa i Melizandy" na scenie narodowej była polską prapremierą opery Debussy'ego. W 2002 roku był stypendystą Alberta Vilara w Royal Opera House Covent Garden w Londynie. W kwietniu 2003 roku w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie odbyła się polska prapremiera opery Rossiniego "Podróż do Reims" w jego reżyserii i scenografii, uznana przez wielu krytyków za największe wydarzenie sezonu operowego 2002/2003 w Polsce. W październiku 2004 roku Tomasz Konina zrealizował w Teatrze Wielkim w Łodzi koncert jubileuszowy z okazji 50-lecia istnienia stałej sceny operowej w Łodzi i wyreżyserował "Adrianę Lecouvreur" Cilei; jest też autorem scenografii do tego spektaklu. Przedstawienie to przygotowano także z okazji obchodów jubileuszu i jest ono pierwszą powojenną inscenizacją tej opery w Polsce. "Adriana Lecouvreur" została nagrodzona przez łódzkich recenzentów Złotą Maską za najlepszą inscenizację i scenografię. W lutym 2005 roku odbyła się - także w Teatrze Wielkim w Łodzi - premiera "Makbeta" Verdiego w jego reżyserii i scenografii. W marcu, podczas festiwalu Oda do Europy ? Sezon Muzyczny Zjednoczonej Europy w Warszawskiej Operze Kameralnej, Tomasz Konina zrealizował "Cesarza Atlantydy" Ullmanna (reżyseria i scenografia). W kwietniu wyreżyserował "Wesołą wdówkę" Lehára w Teatrze Muzycznym w Łodzi; przygotował też do tego przedstawienia scenografię. W czerwcu w Teatrze Wielkim w Łodzi odbyła się polska prapremiera "Kandyda" Bernsteina w jego reżyserii i scenografii. Jego kolejną realizacją była "La Traviata" Verdiego w Operze Wrocławskiej w 2006 roku i autorski scenariusz ?Być jak Callas? wyreżyserowany w Teatrze Muzycznym w Łodzi w roku 2007. Od 1 października 2007 jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.