Gazeta Panorama OPOLSKA Wydawnictwo OPOLMEDIA Kontakt
panorama opolska

Wiadomości z Opola i okolic

Piątek, 29 marca 2024
Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona


Karolinka nie boi się konkurencji - co tydzień odwiedza ją 100 tysięcy klientów


am 28.03.2009

Do tej pory zrezygnował tylko jeden najemca, a najwięksi potentaci handlowi liczą kasę. Palma pierwszeństwa wcale nie należy do hipermarketu Real


Dyrekcja kompleksu handlowego Karolinka obwieściła zakończenie prac budowlanych. Co prawda 70 tys. m2 nie zostało jeszcze w całości oddane do dyspozycji klientów. Obecnie otwarto kolejnych 19 sklepów z zaplanowanych 28. Najważniejszym wydarzeniem będzie uruchomienie w maju dwukondygnacyjnego salonu meblowego Agata, który zajmuje największą powierzchnię handlową, bo aż 9 tys. m2. Idealnie uzupełni on ofertę równie wielkiego potentata Leroy Merlin, oferującego akcesoria budowlane oraz rozbudowaną sekcję dekoracji wnętrz. Zdaniem dyrektora zarządzającego inwestycją Mayland Real Estate Macieja Kiełbickiego centrum ma być alternatywą dla tych, którzy dotychczas ruszali w kierunku Wrocławia lub Katowic, by zrobić zakupy. Ponad 6 tys. m2 powierzchni oferują sklepy z akcesoriami sportowymi, dzięki czemu branża to stanowi silną stronę centrum handlowego. Kiełbicki marzy jeszcze o markecie, który będzie miał szeroką gamę produktów adresowanych do kierowców. Być może powstanie również myjnia samochodowa. Brakuje też wyspecjalizowanego sklepu oferującego tylko i wyłącznie akcesoria kuchenne. - Z naszych wyliczeń wynika, że co tydzień odwiedza nas 100 tysięcy klientów - mówi dyrektor Kiełbicki. - Dążymy jednak do osiągnięcia liczby 500 tys. miesięcznie w ciągu trzech najbliższych lat. Już teraz niewiele nam brakuje. Zarządca Karolinki Iwona Sitko planuje liczne imprezy, które przyciągną jeszcze więcej osób. W grudniu wygasła umowa sponsorska z klubem piłkarskim Odra Opole. - Nikt do nas nie przyszedł z propozycją odnowienia kontraktu - stwierdziła Iwona Sitko. - Od kwietnia do czerwca chcemy za to zorganizować z klubem jeździeckim zawody o zasięgu regionalnym w skokach przez przeszkody. Szefowie nie obawiają się konkurencji ze strony niedawno otwartego Center Solaris w samym środku miasta. - To kompletnie inna skala, choć niektórzy najemcy się powtarzają - tłumaczy dyrektor. - Karolinka jest największą naszą inwestycją i równocześnie należy do dziesięciu najpotężniejszych kompleksów w Polsce. Ma pozycję dominującą w regionie i żadne inne centrum jej nie dorównuje. Klienci narzekają na niedostateczną ilość punktów gastronomicznych i jednorodność oferowanych posiłków - pizze, hamburgery itd. Brakuje jedzenia o typowo polskich korzeniach jak pierogi, czy kotlet schabowy. Przyczyną narzekań jest niemal studencki wystrój hali, w której spożywa się posiłki - plastikowe stoliki jeden przy drugim nie zapewniają przytulnej atmosfery. - Okazało się, że Opolanie korzystają z punktów gastronomicznych o wiele częściej niż mieszkańcy innych części Polski - tłumaczy dyrektor. - Podobnie zresztą jak na Zachodzie. Do pełni szczęścia brakuje dwóch punktów. Nie byliśmy na to przygotowani, ale być może w przyszłości powstaną restauracje samochodowe. W Karolince II otwarty zostanie punkt Smaki Europy. Kryzys światowy nie dotyka bezpośrednio najemców kompleksu. Największe obroty w przeliczeniu na metr2 powierzchni handlowej osiąga sklep odzieżowy H&M, deklasując nawet Real. Do tej pory wycofał się jeden z klientów, zajmujący 100 m2. Umowy zawierane są najczęściej na co najmniej 5 lat w przypadku mniejszych firm lub minimum 10-15 lat - potentatów sieciowych. Czynsz ustalany jest według bardzo indywidualnych kryteriów. Zależy bowiem od wielkości wynajmowanej powierzchni, ulokowania i długości podpisania umowy. Najniższy opiewa na 6 euro za metr2, a najwyższy objęty jest tajemnicą państwową. Niedługo jednak urośnie Karolince prawdziwy konkurent. Będzie to centrum handlowe Park Turawa, którego budowa rozpocznie się na wiosnę. 15-hektarowy kompleks ulokowany jest przy obwodnicy tuż koło Zawady. Jego otwarcie planowane jest na 2010 rok. Do największych jego najemców zaliczany będzie Praktiker i Carrefour. Centrum Handlowe Karolinka - 70 tys. m2. i 2800 miejsc parkingowych Agata - największy sklep meblowy będzie miał 9 tys. m2 Solaris Center - 19 tys. m2 i ok. 400 miejsc parkingowych Park Turawa - 38 tys. m2 i ok. 1600 miejsc parkingowych