Gazeta Panorama OPOLSKA Wydawnictwo OPOLMEDIA Kontakt
panorama opolska

Wiadomości z Opola i okolic

Piątek, 19 kwietnia 2024
Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa


Niezależni kontra koncerny samochodowe


tr 18.03.2010

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) ? reprezentujące firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją części motoryzacyjnych ? przygotowało raportu obalający mity dotyczące rynku motoryzacji, przede wszystkim kwestii związanych z know-how . Zabiegając o prawo dające im monopolistyczną pozycję na rynku koncerny samochodowe mogą doprowadzić do sytuacji, iż niezależne podmioty pozbawione zostaną prawa do prowadzenia działalności gospodarczej, a kierowcy prawa wyboru gdzie i przy użyciu jakich części mogą naprawiać swój samochód. Jak podkreśla Alfred Franke, prezes SDCM, takie podejście koncernów samochodowych jest wielce niesprawiedliwe, gdyż właśnie niezależnym producentom części zamiennych branża motoryzacyjna zawdzięcza rozwój i innowacyjność. To oni bowiem są w głównej mierze autorami zmian i postępu w motoryzacji. Konkurując ze sobą, niezależni producenci aż 8 do 10% własnych przychodów inwestują w rozwój, prace projektowe oraz w nowe technologie.

W Polsce działa blisko 900 takich firm. Na przykład Bosch niemal co godzinę patentuje nowy wynalazek. W ten sposób niezależni producenci tworzą prawdziwe know-how, oferując nowe rozwiązania koncernom samochodowym. Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się w Polsce. W pierwszej połowie 2008 sfinalizowano inwestycje w obszarze produkcji motoryzacyjnej na poziomie 279 milionów euro. Według danych Ministerstwa Gospodarki z 2008 roku inwestycje firm z branży motoryzacyjnej w Specjalnych Strefach Ekonomicznych wyniosły 16 mld złotych, czyli 1/3 ogólnych nakładów inwestycyjnych w Polsce. Niezależni producenci części motoryzacyjnych zatrudniają w Polsce 108 500 osób, co stanowi 81% całkowitego zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. Ponad 40% środków finansowych uzyskanych przez przemysł motoryzacyjny z eksportu przypada na producentów części motoryzacyjnych, a wartość sprzedaży poza granice kraju wynosi blisko 20 mld złotych.

W Polsce istnieje około 600 punktów hurtowej sprzedaży części zamiennych . Dystrybutorzy tworzą ponad 10 500 miejsc pracy i generują przychody na poziomie około 9,6 mld zł (dane za rok 2009). Średnio na każde województwo przypada ponad 39 punktów hurtowej sprzedaży części. Około 600 000 sztuk części trafia codziennie do sklepów i 18 500 niezależnych warsztatów. Te ostatnie zatrudniają ponad 86 000 osób, a ich przychody sięgają 19 mld złotych rocznie. Na jeden warsztat niezależny przypada średnio 908 pojazdów, podczas gdy na warsztat autoryzowany, np. Volkswagena, blisko 19 000 aut tej marki. Jedną z przyczyn dysproporcji jest dostępność usług ? poza dużymi miastami zwykle do ASO jest bardzo daleko. Na przykład mieszkaniec Kępna aby serwisować samochód marki Volkswagen w najbliższym ASO, czyli w Kaliszu, musi pokonać odległość 140 km. Powodów atrakcyjności warsztatów niezależnych należy upatrywać również w niskim poziomie zamożności społeczeństwa i chęci obniżania kosztów eksploatacji. Rynek niezależny oferuje tańsze części (o około 60%) oraz usługi (tu różnice sięgają nawet 100%).