Opole - mekką dla rozwijającego się biznesu
ak 22.10.2015
Polska jest jednym ze światowych liderów w sektorze usług dla biznesu. Tempo rozwoju branży BPO/SSC/ITO jest najszybsze w Europie Środkowo-Wschodniej. Wyjątkowymi atutami Polski jest dobrze wykształcona kadra, znacząco niższe koszty pracy w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, europejska strefa czasowa, spójny porządek prawny, atrakcyjne lokalizacje oraz nowoczesna infrastruktura.
Zagraniczni inwestorzy na lokalizację swojej działalności upodobali sobie szczególnie Kraków, Wrocław, Warszawę, Poznań, Łódź, Katowice oraz Trójmiasto. W porównaniu z tymi miastami Opole to nadal tzw. „greenfield” na mapie usług outsourcingowych. Właśnie dlatego władze miasta dokładają wszelkich starań, by jedna z historycznych stolic Górnego Śląska stała się atrakcyjnym miejscem dla firm zainteresowanych lokowaniem tutaj swojego kapitału.
Konferencja „Green Light for BSS. Perspektywy rozwoju nowoczesnych usług biznesowych w Opolu” to już trzecie spotkanie z cyklu seminariów inwestycyjnych Prospects in Poland w tym mieście. Dwie poprzednie edycje udowodniły, że branża BPO to gorący temat do dyskusji.
W tym roku władze miasta, przedstawiciele środowiska akademickiego, developerzy powierzchni komercyjnych, analitycy rynku oraz eksperci z zagranicy zastanowiali się nad kluczowymi możliwościami inwestycyjnymi miasta, m.in. nad jakością i ceną oferowanej powierzchni biurowej oraz terenów przeznaczonych pod zabudowę kolejnych biurowców, obecną i planowaną infrastrukturą, a także dostępem do wykwalifikowanego zaplecza kadrowego.
- Opole jest najlepszym miejscem do lokowania przedsięwzięć w sektorze zaawansowanych usług dla biznesu. Mamy bardzo dobry rynek pracy, mamy publiczne uczelnie jak uniwersytet i politechnika, które współpracują z sektorem i potrafią dostosować swój program nauczania do potrzeb konkretnego odbiorcy - mówił prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski, w czasie seminarium inwestycyjnego poświęconego outsourcingowi, zorganizowanego 19 października w Opolu.
Opolscy samorządowcy zaprosili do dzielenia się spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat rozwoju zaawansowanych usług biznesowych topowych menedżerów opolskich firm, przedstawicieli środowiska akademickiego oraz wielu znakomitych ekspertów rynku m.in. z PwC, Jones Lang LaSalle czy Cushman &Wakefield.
Dyrektor zarządzający z Capgemini PolskaMarcin Nowak przedstawił wyniki raportu dla Opola przygotowanego przez ABSL. Po jego prezentacji eksperci z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, PwC oraz ABSL dyskutowali na temat czynników jakie wpływają na atrakcyjność inwestycyjną w Europie Środkowo-Wschodniej. Próbowali również odpowiedzieć na pytanie od czego zależeć będzie dalszy rozwój tego sektora w Polsce.
- Polska jest numerem jeden w Europie i numerem trzecim na świecie, jeśli chodzi o dostarczanie usług outsourcingowych - powiedział Marcin Nowak. - To czy pozostanie liderem będzie zależało od tego, jak dalej wykorzysta szansę rozwoju. W szczególności, jeśli chodzi o dostępność pracowników nie tylko w obecnych lokalizacjach, ale i nowo utworzonych, jak również na ile obecne prawodawstwo będzie nadążało za trendami, które wymagane są w świadczeniu usług w skali globalnej
W rozmowie na temat oferty biurowej, która jest warunkiem rozwoju usług dla biznesu mówiono z kolei o specyficznych potrzebach i oczekiwaniach stawianych przez najemców z sektora BSS.
- Podstawowym wymogiem jest kwestia lokalizacji rozumiana jako dostępność komunikacyjna w postaci transportu publicznego, jak i samochodowego - mówiła Katarzyna Krokosińska, starszy konsultant z działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy Jones Lang LaSalle. - Oprócz tego jest szereg wymagań stawianych stricte powierzchni biurowej, np. podnoszone podłogi, efektywność przestrzeni, dobre oświetlenie Podkreślano, że sektor BSS jest głównym motorem rozwoju polskich nowoczesnych biurowców klasy A.
Dostępność wykwalifikowanej kadry ze znakomitą znajomością języka niemieckiego to główne kryterium brane pod uwagę przez firmy, które zdecydowały się na umiejscowienie swoich oddziałów w Opolu. Mówiąc o oczekiwaniach wobec władz samorządowych obecni w mieście inwestorzy podkreślali m.in. potrzebę zintegrowanych działań skierowanych do studentów, które pokazałyby, że mają oni możliwości rozwoju zawodowego w Opolu, a także konieczność bardziej intensywnej niż obecnie komunikacji między biznesowej na terenie regionu.
Dużo emocji wzbudził temat rozwoju talentów pod kątem zaawansowanych usług dla biznesu. Przedstawiciele opolskich uczelni oraz firm headhunterskich zastanawiali się jakimi kompetencjami powinni wykazywać się kandydaci na stanowiska oferowane przez pracodawców z sektora zaawansowanych usług. - Oprócz konkretnych umiejętności językowych czy technicznych pracodawcy poszukują u swoich pracowników umiejętności miękkich, tzw. kompetencji interpersonalnych - powiedziała Barbara Jakubska, regional manager z Hays Talent Solutions.
Po części merytorycznej na gości konferencji czekał uroczysty koktajl z wieloma atrakcjami: występem międzynarodowych baristów, barmanów oraz uznanym w świecie muzyki Tomaszem Dolskim. Duża frekwencja trzeciej już edycji potwierdziła, że miasto na poważnie brane jest pod uwagę przez potencjalnych inwestorów.