Łódź będzie odkorkowana
wira 09.07.2016
Przebiega przez Gdańsk - Toruń - Łódź - Częstochowę - Gliwice - do południowej granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach. Wraz z autostradą A2 stanowić będzie podstawowy układ drogowy wpływający na możliwość rozwoju województw, przez które przebiega. Wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach krajowych.
Całe zadanie obejmowało budowę 40 km autostrady i zostało podzielone za 3 części. Wartość inwestycji to 540 mln zł netto. Na ten moment czekano już od dawna, ponieważ okolice Łodzi były jak przysłowiowy korek w wannie. Brak obwodnicy powodował, że ruch kierowany był przez mocno rozkopane miasto. Trasę z Łodzi do Warszawy pokonywało się szybciej niż przejechanie samej Łodzi. Do prac użyto 3 tys. ton stali zbrojeniowej i 23 tys. metrów sześc. betonu konstrukcyjnego. Inwestycję trwała od czerwca ubiegłego roku do kwietnia 2016.
- Był to kontrakt wymagający od nas wszystkich dużej mobilizacji, wiedzy i kreatywności - mówi Alfred Watzl, członek zarządu STRABAG sp. z o.o. - W październiku 2014 roku rozpoczęliśmy projekt, gdzie oprócz prac budowlanych konieczne były liczne optymalizacje. Skutecznie wywiązaliśmy się z zadania. Tym samym autostrada A1 wraz z autostradą A2 stanowi dzisiaj bardzo duże udogodnienie dla użytkowników dróg szybkiego ruchu w kraju.
Odcinek od węzła Łódź-Północ (bez węzła) obejmuje teren województwa łódzkiego i przebiega przez powiat zgierski, łódzki wschodni, obejmując gminy: Stryków, Nowosolną, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów, Tuszyn.
Budowa tego odcinka autostrady o nawierzchni betonowej obejmowała:
W ramach kontraktu wybudowano również miejsca obsługi podróżnych („Skoszewy Zachód” i „Skoszewy Wschód”), przebudowano drogi publiczne w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą (tj. drogi krajowej nr 72 Łódź - Rawa Mazowiecka), trzy drogi powiatowe i osiem gminnych.
Przy budowie autostrady zastosowano ekrany typu „Zielona Ściana” o powierzchni 31,5 tys. mkw. Zaprojektowano je wg specjalnie opracowanej technologii budowy paneli o wysokiej odporności na zapalenie się oraz odporne na rozprzestrzenianie się pożaru.