Gazeta Panorama OPOLSKA Wydawnictwo OPOLMEDIA Kontakt
panorama opolska

Wiadomości z Opola i okolic

Piątek, 17 września 2021
Imieniny: Franciszka, Lamberty, Narcyza


Pierś jest najważniejsza


27.03.2014

Jak prawidłowo się odżywiać i ćwiczyć w okresie karmienia piersią? Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby dziecko przez pierwsze 6 miesięcy życia karmić wyłącznie piersią.


Mleko matki ma skład najlepiej dostosowany do potrzeb niemowlęcia i zapewnia ochronę przed chorobami. Karmienie piersią pomaga też mamie odzyskać figurę sprzed ciąży, przyspiesza powrót do stanu zdrowia w okresie połogu, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka i nie nadwyręża domowego budżetu.
Eksperci podkreślają, że w okresie karmienia piersią bardzo ważne jest zachowanie przez matkę odpowiedniej, pełnowartościowej i urozmaiconej diety służącej zarówno jej samej, jak i maleństwu.

Niektóre pokarmy przyjmowane przez matkę mogą spowodować kolkę u dziecka. Wówczas potrzebna jest odpowiednia modyfikacja żywieniowa - chwilowe wykluczenie potencjalnie wywołującego kolkę produktu, bądź rezygnacja z niego. Do produktów, które mogą mieć taki efekt zaliczamy: czosnek, cebulę, kapustę, brokuły, morele, suszone śliwki, fasolę, rabarbar, czekoladę, kakao i świeże owoce.

Podstawowe zalecenia żywieniowe:

  • Jedz regularnie, 5 razy dziennie.
  • Jedz nieco więcej, niż w okresie ciąży.
  • Spożywaj płyny w ilości gaszącej pragnienie - około 2,5-3 litrów na dobę.
  • Absolutnie nie stosuj diet odchudzających. Mleko musi pozostać pełnowartościowe.
  • Nie spożywaj żywności nadmiernie przetworzonej, konserwowanej chemicznie, sztucznie aromatyzowanej czy barwionej.
  • Staraj się wyeliminować z diety cukier i słodycze - to puste kalorie i pożywka dla rozwoju drożdżaków.
  • Unikaj spożywania potraw zmieniających smak twojego mleka np. cebuli, czosnku, brokułów.
  • Unikaj potraw ostrych, kwaśnych, ciężkostrawnych i tłustych.
  • Zrezygnuj z picia alkoholu, kawy, palenia papierosów, zminimalizuj spożycie herbaty.

Podobnie, niektóre składniki żywności mogą powodować alergię pokarmową u dziecka. Niezbędna jest wtedy konsultacja z lekarzem i wykluczenie z diety matki tych, na które dziecko jest uczulone. W miejsce wyeliminowanych uczulających produktów należy wprowadzać zamienniki o podobnych właściwościach odżywczych.

Do najczęściej uczulających produktów należą: mleko krowie, jaja, owoce (cytrusy, truskawki), pomidory, ryby i owoce morza, orzechy, czekolada i kakao.