Gazeta Panorama OPOLSKA Wydawnictwo OPOLMEDIA Kontakt
panorama opolska

Wiadomości z Opola i okolic

Piątek, 17 września 2021
Imieniny: Franciszka, Lamberty, Narcyza


Osteoporoza - czy można jej zapobiec?


meda 05.08.2015

Statystyki dotyczące osteoporozy alarmują. W Polsce choroba ta dotyka około 3 miliony osób, a jedynie 200 tysięcy z nich poddaje się leczeniu.


Ale osteoporoza to nie tylko niebezpieczna, ale także bardzo podstępna choroba. Zazwyczaj rozwija się nie dając żadnych sygnałów. Pierwszym, poważnym w skutkach, często okazuje się złamanie osteoporotyczne. Osteoporozie lepiej zapobiegać, niż ją leczyć.

Osteoporoza to naprawdę przebiegła choroba. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj nie powoduje żadnych dolegliwości aż do momentu pierwszego złamania powstającego pod wpływem drobnego urazu, który u zdrowych osób nie spowodowałoby najmniejszego urazu. Ale wtedy na zapobieganie chorobie może być już za późno.

- W profilaktyce osteoporozy istotną rolę odgrywa dieta bogata w witaminy D3 i wapń, a jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć tych elementów, co zdarza się bardzo często, pomocne są suplementy diety - mówi doktor Mariusz Grzybowski z Medical Manager w Orkla Health. - Dla kobiet w okresie około menopauzalnym, które są wyjątkowo narażone na ryzyko osteoporozy, niezbędne są także odpowiednio dobrane aktywności ruchowe. To właśnie wszelkie ćwiczenia, które są mikro-obciążeniami, są sygnałem do gromadzenia wapnia i zwiększania gęstości i w konsekwencji - wzrostu wytrzymałości kości.

Jak rozpoznać osteoporozę?
Najprostszym i najbardziej popularnym badaniem stosowanym w diagnostyce choroby jest badanie gęstości kości, czyli densynometria. Badanie jest szybkie, bezbolesne i trwa jedynie kilka minut. Nie trzeba się do niego rozbierać. Wynik badania drukowany jest zaraz po jego zakończeniu. Na jego podstawie można określić stopień ubytku masy kostnej.

- Regularne przyjmowanie preparatów wapnia i witaminy D3 oraz kontrolne badania densynometryczne są kluczowe dla osób w grupach zwiększonego ryzyka, a takimi bez wątpienia są kobiety przed i w okresie menopauzalnym - dodaje doktor Mariusz Grzybowski. - Warto podkreślać, że profilaktyka osteoporozy powinna być jedną z najważniejszych spraw, o którą należy dbać właśnie w okresie przekwitania. Niestety, ze względu na brak objawów choroby, kobiety często odsuwają ją na dalszy plan.

Fakty dotyczące osteoporozy

Dieta śródziemnomorska zdrowa dla kości

Elementarnym składnikiem diety śródziemnomorskiej jest oliwa z oliwek. To właśnie ona wzbogaca dietę o witaminy z grupy A oraz D, zapobiegając rozwojowi miażdżycy czy chorób nowotworowych. Zawarta w oliwie witamina D, niezbędna z punktu widzenia prawidłowej gospodarki wapnia, skutecznie przeciwdziała rozwojowi osteoporozy u osób starszych oraz krzywicy u dzieci wspomagając prawidłowy rozwój szkieletu.

Za dużo solimy

W ciągu dnia powinniśmy dostarczyć organizmowi średnio około 5 gram soli kuchennej, co jest porównywalne do jednej płaskiej łyżeczki do herbaty. Statystyki pokazują, że w praktyce ilość ta jest dwukrotnie większa. Wynika to z faktu, że poziom soli znacznie podwyższają produkty i półprodukty, które kupujemy w sklepach. Sól kryje się głównie w chlebie, wędlinach, gotowych sosach, zupach czy mieszankach przypraw. W sytuacji, kiedy rośnie stężenie soli w organizmie, rośnie także ilość głównego jej składnika sodu. Organizm pozbywając się go z moczem wypłukuje przy okazji wapń, tak ważny z punktu widzenia zdrowia kości.

Nadmiar napojów gazowanych szkodzi kościom
Regularne picie tego typu napojów wpływa niekorzystnie na gęstość kości. Oprócz tego, że często zawierają one kofeinę są także bogate w fosfor powodujący utratę tkanki kostnej. Takie połączenie - kofeina i fosfor - sprawia, że nawet jeżeli dostarczymy odpowiednią ilość wapnia, magnezu czy kwasów omega-3, to i tak będziemy bardziej podatni na osteoporozę od osób, które nie sięgają codzienne po tego typu napoje.

Mity dotyczące osteoporozy

Osteoporoza to problem tylko osób starszych

W powszechnym przekonaniu osteoporoza jest chorobą, która zagraża wyłącznie osobom w podeszłym wieku. Tymczasem osteoporoza wtórna lub wyraźne zmniejszenie gęstości kości coraz częściej diagnozowana jest wśród osób młodszych i w sile wieku. Jest ona głównie następstwem długotrwałego stosowania niektórych leków w pewnych przewlekłych chorobach np. chorobie nerek, astmie czy epilepsji.

Osteoporoza, boli?

Osteoporoza rozwija się zwykle bezboleśnie, nie dając w pierwszym etapie wyraźnych objawów. Dlatego często nazwa się ją „cichą złodziejką kości”. Choroba działa wyjątkowo podstępnie osłabiając strukturę najważniejszych elementów układu kostnego. Często pierwszym objawem jest już złamanie spowodowane drobnym urazem, który u osób zdrowych byłby przyczyną jedynie stłuczenia. Zazwyczaj złamaniom osteoporotycznym ulega szyjka kości udowej (biodro) i kręgosłup (zapadanie się trzonów kręgów). Są to poważne złamania, wpływające negatywnie na długość życia. Choroba dopiero w zaawansowanym stadium może powodować ból. Są to najczęściej trudne do uśmierzenia bóle pleców i okolic żeber.

Osteoporoza oznacza koniec z aktywnością fizyczną

Badania naukowe jednoznacznie mówią o pozytywnym wpływie regularnych i odpowiednio dobranych ćwiczeń zarówno aerobowych, jak spacery, biegi, jazda na rowerze, taniec, ćwiczenia stacjonarne oraz z obciążeniami. Ćwiczenia te sprzyjają zwiększeniu gęstości tkanki kostnej i są zalecane każdemu, w każdym wieku, tym bardziej kobietom w okresie pomenopauzalnym, aby zapobiec zmniejszeniu gęstości kości i powstaniu osteoporozy. Badania dowiodły, że w ciągu niespełna 22 miesięcy u kobiet ćwiczących regularnie przynajmniej trzy razy w tygodniu nastąpił wzrost gęstości ich kości o 5,2 procent. Kobiety które nie ćwiczyły w ogóle straciły w tym samym czasie 1,2 proc. masy kości. Coraz bardziej popularnymi aktywnościami ruchowymi dla seniorów jest szybki spacer, bieganie oraz taniec. Spore efekty przynosi również pływanie czy ćwiczenia, jak choćby joga czy też tai-chi - relaksujące, niewymagające wysiłku fizycznego, a jednak dające wiele korzyści zdrowotnych.